Ako zdôraznili na dnešnom diskusnom fóre HNClubu - Klub Hospodárskych novín v Tatranskej Lomnici, štát by mal zaradiť cestovný ruch medzi priority a vytvoriť jednoznačné legislatívne podmienky, aby nemuseli všetko riešiť formou výnimiek.
Peter Korbačka z J&T Finance Group, ktorá začala podnikať vo Vysokých Tatrách pred 4 rokmi, v rozhovore pre TASR spresnil, že \"stále nie sú pravidlá, ako sa dá fungovať v tomto regióne, ako sa dá investovať. Nie je schválená zonácia TANAPu, čiže stupeň ochrany jednotlivých častí, a nie je schválený územný plán\".
Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Ivan Rybárik poukázal na rakúsky model ochrany ale aj využívania prírody. Informoval o vytvorení pracovnej skupiny orientovanej na rozvoj cestovného ruchu pri Európskej komisii.
Predstavitelia Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) vidia rezervy rozvoja cestovného ruchu na Slovensku aj v jazykovej pripravenosti ľudí, v kvalite služieb a dopravnej infraštruktúre. Podpredsedníčka ZMOS Viera Krakovská zdôraznila potrebu spolupráce na miestnej úrovni a vytvorenie legislatívnych podmienok na podporu lokálnych združení cestovného ruchu.
\"Je naozaj najvyšší čas, aby sme sa zjednotili na tomto území, aby sme začali vyvíjať sústredený a cieľavedomý tlak na ústredné orgány štátnej správy, \" komentoval pretrvávajúci rozpor medzi ochranou prírody a rozvojom cestovného ruchu v tatranskom regióne predseda ZMOS Michal Sýkora. Pripomenul očakávania po zmene spoločenských podmienok v roku 1989. \"Treba hľadať príčiny, prečo sme nenapredovali tak, ako sme mali, veď sme urobili celý rad aktivít, krokov, ktoré nakoniec nepriniesli želaný efekt. Na druhej strane iné strediská, ktoré boli v minulosti ďaleko za Vysokými Tatrami - Donovaly, Kysuce, Orava - tie všetky boli za nami a dnes sú tam podmienky pre turistov možno lepšie ako vo Vysokých Tatrách\".
Víziu Tatier ako vyhľadávaného strediska cestovného ruchu s kvalitnou dopravnou infraštruktúrou, s využitím potenciálu popradského letiska, tatranskej elektrickej železnice a jej prepojením na poľskú stranu, predstavil Korbačka z J&T. Pripomenul, že ich cieľom je investovať do ubytovacích kapacít vyššieho štandardu pri zachovaní, resp. znižovaní súčasného počtu lôžok, do rozvoja dopravných zariadení a skvalitňovania služieb. Spresnil, že počas 5 rokov predpokladajú preinvestovať asi 10 miliárd Sk.
0